Oculus’un Satılması Neden Önemli?

0

Mart ayında Facebook‘un Oculus Rift‘i 2 milyar dolara satın alması öncelikle Facebook kullanıcıları arasında akabinde ise yatırımcılarında beklenmedik bir tepkiye neden olmuştu. Özellikle pek çok yabancı analist henüz ilk ürününü bile pazara sürmemiş bir girişim firması için bu kadar büyük bir yatırımın çok doğru olmadığının altını çizmişti.

Oculus Rift‘in geçmişine baktığımızda firmanın ilk kez kendini gösterdiği yer toplu yatırım platformu (Crowdsourcing) Kickstarter olmuştu. 10.000 kadar yatırımcıdan aldığı yatırımı büyük sermaye yatırımcılarının desteği ile sürdüren firma 100 milyon dolar yatırım almıştı.

Oculus Rift teknolojisi basit bir anlatım ile sanal gerçeklik başlığından oluşuyor. Baş hareketlerini algılayabilen alıcılar ile yön tayini yapabilen kask sistemi yeni versiyonda gelen HD ekranlar ile kullanıcısına insan gözünün görebileceğinden daha geniş bir alanı kapsayacak şekilde sanal bir görüntü oluşturuyor.

İlk anda oyun sektörüne yönelik olarak gibi görülebilecke bu teknolojinin mühendislik, güvenlik, askeri teknolojiler ve benzeri pek çok alanda uygulamasını yapmak gayet mümkün.

Facebook’un Oculus firmasını satın almasına dönecek olursak, MarketWatch analistlerinden Jeff Reeves bu satın alma bedelinin Whatsapp gibi olması gereken bedelden çok daha yukarda olduğunun altını çiziyor. Reeves’e göre bu durum Facebook yatırımcılarının onay verdiği bir durum değil ancak Facebook içinde neredeyse tek başına karar verme gücünün tamımını elinde tutan Mark Zuckerberg için; “Neredeyse diktatörsel yönetim anlayışının sonucu olarak bu durum oluştu” yorumunu yapıyor Revees.

Aslında olup bitenler sadece Facebook’un bir sanal gerçeklik görüntüleme sistemi üreticisini satın alması ile sınırlı değil. Üç boyutlu oyunların atası sayılan Doom‘un programcısı ve ID Software‘in kurucusu John Carmack‘de şu anda bir Facebook çalışanı.

Peki, bir sosyal arkadaşlık ve paylaşım sitesi olan Facebook’da gerçekten neler olup bitiyor?

Aslında bu sorunun cevabı Facebook’un büyüme seyrinin içinde saklı olabilir. Pek çok kişinin bildiği gibi Facebook üzerindeki çiftlik ve diğer benzer oyunları ile Zynga Facebook’un büyümesine büyük katkı sağladı. Kısacası Facebook sürekli yenilikçi fikirler ile ortaya çıkan yeni sosyal ağlara karşı elinde alternatif bir koz bulundurması gerektiğini çok iyi biliyor. Bu kozu oyun alanındaki platform niteliğini geliştirmek olarak belirlemiş olabilir. Öte yandan Whatsapp satın alması ile birlikte düşünüldüğünde yeni nesil gençlerin gelecekte iş görüşmeleri için uzun seyahatler yapmak yerine sosyal ağları kullanacağını da şimdiden büyük olasılıkla öngörebiliriz. Ancak bunlardan daha önemlisi Facebook bir internet sayfası olmaktan çıkıp dijital bir dünya kurgulamayı hedefliyor olabilir.

İşletmeler için bu gelişmeler ne anlam taşıyor?

Günümüzde pek çok Bilgi İşlem Yöneticisi kendilerine Facebook sayfası açılması, Facebook uygulamasının hayata geçirilmesi için gelen taleplere çözüm bulmak zorunda kalıyor. Çok uzak olmayan yakın bir gelecekte bu talepler Facebook platformundaki oyunların içinde yer almak ve sanal Facebook dünyasında yer almak şeklinde karşımıza çıkması gayet muhtemel. İşte bu noktada şirketlerin sadece Facebook üzerinde reklam, sayfa veya uygulama ile var olmanın ötesine geçip olası bir sanal dünya içinde nasıl yer edineceklerine dair strateji geliştirmeye başlamasını gerektiriyor. Bu yüzden Facebook’un Oculus Rift’i satın alması tüm eleştirilere rağmen boşa yapılmış bir yatırım olmanın ötesinde işletmeler için çok daha fazla anlam ifade etmek zorunda.

Yorum Ekle

Posta adresiniz, gizli kalacaktır.

İzin verilen HTML tagları, <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>